چرم چیست؟
نوشته شده توسط : علی پور

چرم
چیست؟ چرم
چیست؟ چرم جنسی میباشد که در دباغی پوست ناپخته جانوران، به‌ویژه گاو به‌دست می آید . مراحل دباغی، پوست فسادپذیر را به یک ماده ارگانیک پایدار، دایمی و انعطاف‌پذیر برای کاربردهای متفاوت تبدیل مینماید .

کیف دوشی
چرم در تلفیق با چوب، اساس فناوری باستانیان را شکل می‌داده است . صنعت چرم و صنعت خز با نیز متفاوت‌اند . این تفاوت از اهمیت مواد نپخته قضیه استفاده در هر کدام پیداست . مواد ناپخته مورد به کار گیری در صنعت چرم، تولیدها فرعی صنعت گوشت هستند؛ در حالی‌که گوشت قیمت بیش‌تری از پوست دارد . مواد خامی که در صنعت خز به‌کار گرفته می‌شوند، بها بیش‌تری از گوشت دارند و به همین خاطر گوشت به تیتر یک متاع جانبی تلقی می گردد . تاکسیدرمی اذن به کارگیری از پوست حیوان‌ها را به انسان می‌دهد، البته مهم‌تر از پوست‌شان، رمز و گوشه ای از پشت آن‌هاست . پوست‌ها و پوست‌های ناپخته در ایجاد چسب و ژلاتین نیز کاربرد دارند . یکسری شیوه وجود دارد که در فیض آن‌ها، پوست جانور به یک ماده انعطاف‌پذیر و محکم به اسم چرم تبدیل می‌شود .
تاریخچه
چرم در ایران در کشور ایران نوشته‌هایی مربوط به پس از حمله مغول، از خواجه رشید الدین، نشان‌گر آنست که تجارت چرم و پوست در ایران پررونق بوده‌است، این ورقه ها گواه آوازه بعضا شهرها مثل تبریز و شیراز در این زمان می باشد . در عصر قاجار، همدان راءس مهم ساخت نوعی چرم، مشهور به «چرم همدانی» بوده‌است، که از پوست گوسفند تنظیم میشد . در سال ۱۲۶۷ از پاراگراف کارهایی که امیر کبیر به نمایشگاهی در لندن فرستاد، پوست بوده‌است . به علاوه در این عصر صادرات پوست و چرم، از اکثر وقت ها شهرهای ایران به روسیه و عثمانی و هند رونق زیاد داشت . علاوه بر همدان، شهرهای تبریز و اصفهان نیز در ساخت و صادرات چرم سهم به ‌سزایی داشته‌اند . اولین کارخانه چرم سازی کشور‌ایران در سال ۱۳۰۸ خورشیدی در شهر تبریز سازه شد و پس از آن در همدان، تهران و اصفهان هم کارخانه‌هایی تأسیس شد .
در سال ۱۳۱۱ نخسیتن کارخانه ماشینی و امروزی چرم سازی در همدان توسط اردشیر یگانگی بنیان گذارده شد . مورخ کار حقیقی و واقعی صنعت چرم سازی در جمهوری اسلامی ایران را باید از تاریخ فعالیت صنعت چرم در همدان حساب و کتاب کرد . از آن پس این صنعت به تدریج در کشور گسترش یافت به گونه‌ای که تعداد کارخانه‌های چرم سازی از یک کارخانه در سال ۱۳۱۱ به ۲۲ کارخانه در سال ۱۳۲۲ افزایش یافت .

چرم
اصل را چه گونه تشخیص دهیم؟ تشخیص چرم طبیعی از چرم تولید دست انسان در بعضا مورد ها فراوان دشوار میباشد . چرم طبیعی زیاد گرانتر از چرم مصنوعی می باشد . بعضی از کالاهای چرمی در صورتیکه با چرم اصل ایجاد گردیده باشند، معمولاً دارنده شناسنامه بوده که اطلاعات مربوط به جنس در آن ها درج گردیده است . در قضیه بعضا از تولیدات چرمی در شرای امکانش وجود داشته باشد، به قسمتهای برش خورده آنها نگاه فرمایید . در صورتیکه در آن مناطق نشانه‌ای از حالت پلاستیکی و نرم مشاهده کردید چرم طبیعی نیست . چرم را لمس نمائید . چرم طبیعی بسیار قابل انعطاف و منعطف می باشد . چرم را رایحه نمائید . چرم طبیعی بوی معلوم و خاص دارد که هیچ وقت نمی‌توان از آن کپی‌برداری کرد . به بافت چرم نگاه کنید در‌صورتی‌که گره‌ها، نقص‌ و فرجهای آن طبق الگویی قابل شناسایی باشد، چرم مصنوعی میباشد . چرم ارگانیک و تصنعی را از پشت آنها هم می‌توان از هم تشخیص داد . چرم تصنعی دارنده پوششی در قسمت پشت میباشد که هنگام برش آسیب می‌بیند و کاملاً معین می باشد .





:: برچسب‌ها: کیف دوشی ,
:: بازدید از این مطلب : 23
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 6 بهمن 1397 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: